Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bikecheck - díl druhý + soutěž

Ve druhém pokračování se podíváme na kola amatérských jezdců, kteří si na své oře museli vydělat sami respektive v prvním případě jeho rodiče :). První bude fourcrosový speciál pod názvem MXM 4× Václava Draxala. Na tomto kole Draxík loni výhral několi závodů v rámci poháru v kategorii rookie.

Další bude kolo, o kterém bych se nebál říct, že je jediné v ČR a je to GT IT1, pokud vám název nic neříká klikněte a dozvíte se víc…



MXM 4X special – Václav Draxal

RámMXM 4X special (velikost 14)
hlavovýFSA
vidleMarzocchi 4X WC (2007)
představecSpank
řidítkaSpank
gripyBellacoola The Grip
sedlovkaShaman racing 30,9
sedloBBB CompDesign white
klikyTruvativ HOLZFELLER 1.1
osaTruvativ Howitzer
přední nábaDT Swiss Onyx Disc (20mm)
zadní nábaDT Swiss Onyx Disc
ráfkyDT Swiss EX 5.1d
dušeSchwalbe
pláštěMaxxis Larsen Mimo
brzdyHayes HFX 9 carbon
řazeníShimano
přehazovačkaShimano XTR
napínákShaman racing 4X
řetězŘetěz Shimano HG-73
pedályShimano DX / Author

Kolo nemám čistě jen na 4X, jezdím na něm skoro vše co se dá. Prostě podle chuti. Přes zimu jsem na něm doladil nějaké nedostatky po loňské sezóně a ještě stále pár vecí chybí. Vybírám komponenty, tak aby byly lehké, ale hodně odolné. Rám si nechávám stejný, protože až na pár škrábanů je jako nový. Stejně tak i vidlice, kterou jezdím se zdvihem 110mm, sice se dá snížit ale mně to tak vyhovuje. Na kole se přes zimu snažím jezdit i nějaké XC, sedlo nahoru a vyjedu s ním vše. Kolo je docela lehké a hravé, však hodně pevné, takže se nemusím bát ani větších skoků v lese, natož na dráze. Letos pojedu na nových kolech, takže jsem na ně zvědavý. Zatím vypadají velmi dobře – nízká váha, velká tuhost.

foto foto foto foto foto foto foto


GT IT1 2006 size Medium

Pokud se mrknete na ofiko stránky kola GT IT1 2006 zjistíte, že se trochu liší od současnýho stavu výbavy. Není na tom nic divnýho, protože asi každej jezdec časem zjistí, že pokud pořídil komplet kolo a přitom si na něm nevybíral každej komponent zvlášť, tak prostě nějaký věci časem potřebuje vyměnit a to ať už z důvodu potřeby jiných rozměrů a tvarů, nebo z důvodu neopravitelných defektů jednotlivých komponentů.

Ještě pár slov o RIDEROVI, sedlajícím tohoto oře, abyste věděli jak (ne)vážně si brát popis kola k srdci:
Není to tak vyježděnej cápoš typu např. Kubajsze (kterej tady na Dolekop.com představuje svoje kolo v první části tohoto seriálu) a tak si předem vyhrazuje právo na psaní nesmyslů, který plynou z jeho „nevyježděnosti“ , nezkušenosti, atd.
Sice se ježdění (Down Hillu) věnuje už dá se říct dlouhou dobu, ale vzhledem k rekreační četnosti jeho tréninků toho najezdil za celej život sotva tolik co průměrnej eliťák za sezónu, ikdyž s určitě né menší láskou k ježdění :)

tlumičFOX DHX 5.0
hlavovýCANE CREEK
vidleMarzocchi 888 RCV 2008 203mm
představec[RooX]. commander DH 0°, 35mm
řidítkaEaston Havoc DH 695mm Ø25,4mm
gripyIntense ODI
sedlovkaSDG I-Beam 31,6mm 2014 Alu
sedloSDG FRD I-Beam
klikyShimano Saint FC-M805
osaShimano XT/saint
přední nábaNoname carbon/alu pro 20mm osu 32"
zadní nábaGT IT1 pro 12mm osu 32"
ráfkyMavic EX729
dušeMaxxis DH 2,5"-2,7"
pláštěMaxxis High Roller 2,5“ Slow Reezay
brzdyShimano Saint + 203mm discs
řazeníPáčky Shimano Alfine / Shimano nexus inter 8
řetěz2 x Shimano CN7701
pedályShimano PD-M647 (SPD)

GT IT1 2006 – popis kola
Takže – údajně se jedná o první sériově vyráběné komplet kolo s převodovkou a bylo vyvíjeno cca 10 let.

Převodovka je tady vlastně osmi rychlostní zadní náboj Shimano Nexus Inter 8, kterýmu kalifornští inženýři osoustružili osazení s dírama pro dráty a uložili ho kousek nad šlapací střed do rámu do takových velkých ložisek, který by podle manuálu měli vydržet celou životnost kola. Je to vlastně výhoda, že je to obyč nába Shimano, protože pokud by se s ní něco stalo, tak nová stojí asi kolem 3000Kč. Může se řadit bez šlapaní, takže pokud si ve startovací budce vzpomenete, že si rychle, 3 sec. před signálem potřebujete přeřadit, tak nemáte problém. Pokud řadíte v tahu, tak skoro nepoznáte, že došlo ke změně převodu. Rozmezí převodů je asi takový jako kdybyste vzadu měli kazetu 10 až 40 zubů. Ale abych to jen nechválil, musim tomu vytknout jednu věc a to jsou ztráty při přenosu sil z pedálů na zadní kolo, takže jako pro jezdce kterej hraje na každou setinu sekundy a dupe od zhora až dolů asi ne.

Nejde si nevšimnout, že kolo má 2 řetězy. Pravej řetěz vlastně přenáší „šlapací moment“ na pravou stranu osy převodovky a na levý straně osy, jde ven kroutící moment zpřevodovanej podle zařazenýho stupně, kde je přes ozubený kolečka a řetěz přenášen na zadní kolo.

První generace IT1 (zatím GT udělalo 2 generace – 2006 a 2007) měla zadní ozubený kolečko bez volnoběžky, a tak jakmile se točilo zadní kolo (ať rider šlapal, či nikoli), tak se i pohyboval řetěz. Při první jízdě mi kolo díky tomu sežralo půlku kalhot.

Proto bylo potřeba celkem hodně napnutej řetěz (a tim pádem ho častěji měnit), aby náhodou za jízdy nevyskočil – to pak v horším případě řetěz sežral celou zadní stavbu, kterou údajně GT reklamovalo i když v návodu bylo zvýrazněno že řetěz musí bejt tak a tak naplej. Každopádně to byl omyl a vyřešilo se to právě volnoběžkou, něco jako BMXovej volnoběžnej pastorek zadního kola, kterým jsem i já mimochodem hned jak to bylo možný kolo vytunil (bylo potřeba dát i novou zadní nábu).

Horší je to při defektu zadního kola, kdy trochu déle trvá vyndat ho z rámu, ale s trouchou praxe se to dá komplet zvládnout (pokud jde bez problému vyzout a nazout plášť a je k dispozici pořádná pumpa a nevyskytnou se jiný problémy) za 20min.

Taky s hmotností to není tak zlatý, kdy se mi vyhoupla (s DH pláštěma a dušema) na 22kg.

Strašlivej rozvor kol (asi 1200mm) dává kolu velkou stabilitu v ryclostech ale jet na tom manuála po zadním vyžaduje dosti velký jezdecký um. Zadní osa při propružení jde díky úhlu kyvky a pozici hl. čepu jakoby směrem dozádu, takže se při tom rozvor ještě prodlužuje.
Takže to není úplně vhodný na různý vostrý točky kolem stromů a tak a hodně si musim pomáhat zadní brzdou.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto


Soutěž
A teď k avizované soutěži. Máte pocit, že vlastníte neobyčejné kolo a chtěli by jste se sním ostatním pochlubit? Pokud ano udělejte pár fotek a pošlete je na email bikecheck@dolekop.com do 6. dubna. Poté vybereme 3 nejlepší a přibližně o týden později budou jejich kola uveřejněny v jednom z následujících dílu bikechecku.

Pár pravidel:

  1. Hodnotit se bude jak kolo, tak i kvalita fotky.
  2. Fotek by mělo být 5 – 10 a jejich celková velikost nesmí přesáhnou 2,5 MB!
  3. Smí být použité pouze fotky vlastnoručně vyfocené tedy ne z katalogů, internetu atd.
  4. Jde o bikecheck a proto nám neposílejte fotky vaší přítelkyně nebo kamarádky pózující v bikinách a integrále u kola v domnění, že vám to nějak přilepší.
  5. Do předmětu emailu uveďte vaše celé jméno.